5 SZOKÁS, AMIT BETARTVA CSÖKKENTHETŐ A KORAI HALÁL VALÓSZÍNŰSÉGE

2019. február 11. - szilagyilaszlo

A hosszú élet titka az, hogy nem szabad fiatalon meghalni – szokták mondani viccesen. De tulajdonképpen sokkal bölcsebb tanács ez, mint elsőre hallatszik. Magyarországon ugyanis rengeteg olyan betegség okoz korai halált (akár tízen vagy húszon évekkel csökkentve az emberek életét), amely megfelelő életmóddal, egészségtudatos szokásokkal a legtöbb ember számára elkerülhető lenne.

Elderly happy couple riding motorcycle Free Photo

Egy friss kutatás szerint a genetikai tényezők jóval kisebb szerepet játszanak a hosszú életben, mint a környezeti hatások és az életmódbeli szokások. A genetikai örökségnél fontosabbak a hosszú élet szempontjából a családból hozott szokások az étrendtől a szenvedélyeken át az életmódig. Ezek azonban meg is változtathatók, ezért például sokkal valószínűbb, hogy a házastársak élethossza lesz hasonló, mint a felmenő és lemenő generációké egy családon belül.

A Harvard Egyetem kutatói egy nemrég megjelent munkájukban azonosítottak 5 olyan tényezőt, amely nagyban hozzájárul a korai halálozáshoz vezető betegségek kialakulásában, akár több, mint 10 évvel is csökkentve az emberek élethosszát. Lássuk, mi az az 5 szokás, amit betartva csökkenthető a korai halál valószínűsége!

1. Ne dohányozz!

A dohányzás jóval a leszokás után, hosszú távon is képes kifejteni negatív hatását, így az ezzel kapcsolatos betegségek elkerüléséhez soha nem szabad rágyújtani.

 cigarette close up isolated on white background. Drug addiction. Tobacco smoking. cancer. Nicotine. Bad habit.  Ashtray. quit Smoking Free Photo

2. Tartsd az egészséges határok között testsúlyodat!

Az ideális határokat a széles körben alkalmazott (az angol rövidítése alapján BMI-ként ismert) testtömeg index alapján határozták meg: a betegségek kockázatának alacsonyan tartásához a BMI-nek 18,5 és 24,9 értékek között kell lennie.

 girl granola honey blue white natural Free Photo

3. Sportolj rendszeresen!

Napi legalább fél óra mérsékelt intenzitású edzés már jótékonyan hat az egészségre, és csökkenti a korai halált okozó betegségek kialakulásának valószínűségét.

 Running Free Photo

4. Ne igyál alkoholt!

Kerülni kell a túlzott alkoholfogyasztást, a tanulmány nőknek legfeljebb napi 1,5 dl, férfiaknak legfeljebb napi 2 dl bor elfogyasztását javasolja.

 Man refusing alcoholic drink offered by his friend in bar Free Photo

5. Étkezz egészségesen!

Legyen az étrend gazdag zöldségfélékben, gyümölcsökben, magvakban, teljes kiőrlésű gabonákban, telítettlen zsírsavakban és omega3 zsírsavban, viszont kerülni kell a vörös húsok és feldolgozott hústermékek, a telített zsírok, a cukor, valamint a nátrium (leginkább só) nagyobb mennyiségű fogyasztását.

 Healthy dish with chicken, tomatoes,  avocado, lettuce and lentil on dark  background. Premium Photo

A kutatáshoz több, mint 100 ezer ember egészségügyi adatait elemezték több, mint három évtizeden átívelően, ebből bizonyosodott be, hogy ezeket az étrendi és életmódbeli szokásokat megtartva jelentősen csökken a szív- és érrendszeri megbetegedések és a rákos megbetegedések valószínűsége. A mind az 5 faktort együttesen betartók esetében a nők várható élettartama átlagosan 14 évvel, a férfiaké átlagosan 12 évvel is meghosszabbodhat.

 

Ezeknek a tanácsoknak a betartását sosem késő elkezdeni. Az életmódváltás mindig nehéz szokott lenni, ezért ha valaki szeretne változtatni, apró lépésekkel próbálkozzon, egyszerre csak dolgon változtasson, és legyen büszke az eredményére. Ha pedig a rutinjának a részévé vált, akkor jöhet a következő a lépés!

A bejegyzés trackback címe:

https://zemzuglo.blog.hu/api/trackback/id/tr3214528256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.